Твърде често приемаме за даденост способността да се движим с лекота и да изпълняваме без ограничения всички дейности от ежедневието си. За съжаление, с възрастта постепенно губим своята сила, гъвкавост и свободата на движение. Затова физическата активност е от ключово значение за поддържането на опорно-двигателния апарат и за живот без болка.

Сложната система на гръбначния стълб ежедневно понася голямо натоварване. Междупрешленните дискове страдат от натиска, губят еластичността си и не успяват да функционират като „амортисьори”, прешлените са заплашени от дегенеративни изменения с годините. Хроничните болки понякога се дължат на дискова херния или гръбначни аномалии, но в повечето случаи причината не са увреждания, а схващането на определени мускулни групи. То се получава поради неправилна стойка. И ако имаме навика да стоим в неудобна за тялото поза дълги часове на работа, включително и в свободното си време (пред телевизора, компютъра и др.), рискуваме да си създадем хронични проблеми.

Голяма група от работещите днес се оплакват от постоянни болки във врата поради естеството на работата си - на бюро и с компютър. С напредване на годините ситуацията се усложнява с разпространяване на болката към гърба, раменете, ръцете и китките. Възможно е да се появят оплаквания от изтръпване на пръстите на ръцете, световъртеж, шум в ушите, главоболие и др.

Вредни навици, които да избягваме

Сред тях са: заседяване продължително време в една и съща поза, включително при шофиране; внезапни, резки или повтарящи се движения; седеж с наведена напред глава, което изключително много натоварва вратните мускули; внезапни и резки движения при лягане и ставане; навеждане напред на тялото, когато вдигаме товар.

Преохлаждането с излагане на течение, както и престоят в близост до климатици също е важно да се избягват. Добре е винаги да имаме шал под ръка, с който да предпазваме врата и раменете си. При жените друг негативен фактор са обувките на много високи токове, които променят стойката и силно натоварват гръбнака. Стресът също е свързан със схващането и напрежението на мускулите, водещо до появата на болки. Затова е важно да използваме различни техники за релаксация и да балансираме работа и почивка.

Грижа за гърба и гръбнака

Как да щадим гърба си в ежедневието? Когато носим багаж, е важно да разпределяме тежестта поравно в двете си ръце. При вдигане на тежести да следим гърбът да е изправен – приклякаме, без да накланяме напред тялото, и се изправяме с помощта на мускулите на краката. Когато спим, препоръчителна е позата „ембрион“. При ставане от леглото е важно първо да се обърнем настрани, да спуснем крака на земята и след това бавно да се повдигнем, като се опрем на ръцете си. При продължително стоене на едно място, трябва да правим чести почивки с подходящо раздвижване.


Нуждаем се от регулярна физическа активност - редовните упражнения поддържат гръбначната мускулатура. Много подходящи са и всички упражнения, които включват разтягане. Изключително полезни са следните активности: плуване, водна гимнастика, йога, ходене пеша, джогинг, пилатес, терапевтична гимнастика с включване на всички мускулни групи.

При болки във врата и гърба, освен конвенционалното лечение, може да се използват и методите на хомеопатията, акупунктура, остеопатия, натуропатия, китайска медицина и други форми на интегративната медицина.

Помощ с хомеопатия

Какви са ползите от хомеопатичното лечение? Широкомащабно проучване във Франция, например, сочи, че прилагането на хомеопатична терапия води до редуциране на употребата на обезболяващи и нестероидни противовъзпалителни медикаменти, като в същото време се постигат по-добри резултати по отношение на намаляването на болката и подобряване на качеството на живот при пациенти с увреждания на опорно-двигателния апарат (мускули, сухожилия, ставни връзки, нерви, дискове и др.) Други изследвания сочат, хомеопатията може да има по-бързо действие от конвенционалните болкоуспокояващи или да намали нуждата от приложението им, при това без опасност от поява на зависимост.

Ето някои от хомеопатичните лекарства с най-често приложение при болки във врата и гърба:

  • Рус токсикодендрон D6, D30 - препоръчва се при разкъсващи болки и скованост в мускулите и ставите, които намаляват при раздвижване и при топло, сухо време; засилват се (или се причиняват) от влага, от студ; влошават се при покой; както и при болка и схванатост след пренатоварване на мускулите; ишиас, влошаващ се при покой, всички ревматоидни болки, провокирани и задълбочаващи се от влага и студ и др.
  • Бриония D6, D30 е за пациенти с точно противоположното оплакване – техните болки се засилват от всяко движение, дори и най-малкото. Така че са склонни да пазят и защитават болезнените стави - може да забележите как лежат в леглото, като избягват всяка промяна в позицията на тялото и опитват да намалят болката, като притискат засегнатото място. Оплакванията са от остри, пронизващи, строго локализирани болки. Препоръчва се при болезненост в ставите, хидрартози, артрити, синовиити и др.

Препоръчителният прием на хомеопатичните медикаменти в остро състояние е по 1 доза (10 глобули) на всеки 2-3 часа. След настъпване на подобрение приемите постепенно се разреждат.

Предоставената информация не отменя нуждата от консултация с опитен лекар хомеопат или фармацевт.

Източник: www.puls.bg