Продължителната дехидратация на организма забавя функциите на мозъка, затруднява координацията, паметта и обработката на информация


Според последни медицински проучвания*, дори 1% дехидратация оказва отрицателно въздействие както върху настроението, така и върху концентрацията и възможностите ни да се справяме със задачите в ежедневието. Повече от 2% загуба на вода в тялото може да доведе до нарушена краткотрайна памет, да предизвика затруднения с фокусирането и координацията на работните процеси. Ако изпитвате трудности в работата, замислете се дали пиете достатъчно вода през деня. Това може да има ключово значение за ефективното ви представяне в офиса.


Към момента, в който се почувстваме жадни, дехидратацията в организма вече е настъпила. Тялото ни сигнализира чрез усещане за сухота в устата, жажда и липса на енергия. Между 4 до 8 часа без вода на ден водят до близо 2% загуба на течности в организма, което има редица негативни последици върху ефективността ни на работното място. По-продължителната дехидратация затруднява координацията и обработката на визуално-пространствената информация, води до раздразнителност и напрежение, а също така може да причини главоболие.


Сред най-честите причини за дехидратацията са липса на време или навик за прием на вода, стрес и ангажираност.


Оказва се, че при липса на вода в тялото, мозъкът реагира не само чрез забавени реакции, но и реално свива обема си. При изследване на сивото вещество и обема на бялото вещество на мозъка преди и след дехидратация, се установява, че когато тялото е обезводнено, няколко области намаляват обема си, а също така се наблюдава и промяна в обема на гръбначномозъчната течност**. Тези промени са подобни на тези, засечени при изследване на прогресиращ Алцхаймер. Това означава, че когато не си набавяме достатъчно вода, мозъкът ни не функционира в пълния си капацитет. Ето защо приемът на течности през целия ден е от изключително значение за ефективността и работоспособността ни.


"Дехидратацията засяга всички хора и поддържането на правилна хидратация е също толкова важно за тези, които работят по цял ден на компютъра, както и за спортистите, които могат да загубят до 8% от телесното си тегло като вода." казва Лорънс Е. Армстронг, един от водещите учени в проучванията и международен експерт по хидратация***.


Състоянието на хидратация лесно може да бъде проследено по цвета на урината. Тя трябва да бъде много бледожълта, ако организмът е добре хидратиран. Урина, която е тъмножълта или червеникава, показва по-високо ниво на дехидратация.
Правилната хидратация е особено важна не само за високорисковите групи като възрастните хора (60+), хората с диабет и малките деца, но и за хората, които водят активен начин на живот и често забравят да консумират вода в ежедневието си. А тя има ключова роля за правилното функциониране на всички процеси в организма – за да сме здрави и бодри през целия ден!

 

 

Източник: www.puls.bg