Търсене

БГ Лекари

БГ Лекари

10 начина да преодолеем пролетната умора

С нарастването на деня и по-активния живот през топлите месеци в годината се увеличава и нуждата ни от енергия. Тялото невинаги успява да се справи с тази рязка промяна, която причинява стрес и усещане за умора, отпадналост, сънливост, невъзможност да се концентрираме върху задачите си в работата.

Нека не забравяме, че всякакви промени – вътрешни или външни – се възприемат от организма като стресор. Смяната на сезоните също. За да отговори на това, тялото работи усилено за възстановяване и укрепване на отслабената защитна система след дългите зимни месеци, особено ако сме боледували повече. 

През зимата поради недостига на слънчева светлина и намалената физическа активност са по-ниски нивата на серотонин (познат като хормонът на щастието) и допамин (този на мотивацията). Успоредно с това се наблюдава повишаване на нивата на кортизола (хормонът на стреса) поради условията на външната среда. В резултат на това, точно в сезона, в който природата се възражда, някои от нас се чувстват апатични, по-малко мотивирани, постоянно изтощени и с дефицит на енергия. Липсата на жизненост е свързана и с недостатъчния витаминен резерв в организма, например на витамини D и C, важни доставчици на енергия, чиито нива зависят от наличието на слънчева светлина и пресни плодове и зеленчуци.

Симптомите на пролетната умора включват загуба на апетит, усещане за постоянна умора, затруднено внимание и концентрация, проблеми със съня и сънливост, главоболие, по-бавни рефлекси, липса на мотивация, безпокойството и понижено настроение.

Каква да бъде стратегията ни за бързо презареждане с енергия?

Ключовите моменти са свързани с минимизиране на стреса и повишаване на вътрешните енергийни нива. По този начин ще успяваме да поддържаме енергийния баланс на тялото, да сме психически стабилни, ще се чувстваме по-добре и ще подобрим съня си. 


    1. Антистрес механизми – тъй като всяка промяна повишава нивата на стреса, добра идея е да организираме ежедневието си по точен график и да не се отклоняваме от него, особено с добавяне на допълнителни активности, които ни претоварват. Също така да се вслушваме в тялото си и да правим чести почивки при нужда. 
    2. Да пием много вода – дехидратацията може да е причина за главоболието и изтощението. Освен това с приема на достатъчно вода изчистваме токсините и подобряваме метаболизма. Звучи изненадващо, но чашата с вода е най-простото и ефективно решение за преодоляване на умората. 
    3. Да ядем начесто и в малки количества. Важно е поне една трета от храната за деня да бъдат пресни зеленчуци и плодове, за да си набавим достатъчно витамин С. За витамин В1 – важен за нервната и кръвоносната система, е добре да консумираме по-често боб, ядки, семена, риба, месо, спанак. 
    4. Да излезем на открито – дори и 15 минути излагане на кожата на слънце може да ни донесе нужното количество витамин D за деня. А ако съчетаем престоя навън с физически упражнения, ще подсилим тялото и ще увеличим енергийните си нива. Особено подходящи са умерените аеробни упражнения като 30-минутна разходка или джогинг. Движението не само ни зарежда с енергия, но и помага да успокоим ума си, а с това намаляваме нивата на ежедневния стрес. 
    5. След кратката тренировка е добре да направим стречинг за 5-10 минути. Така помагаме на тялото да се възстанови по-бързо и предотвратяваме мускулната треска, особено ако не спортуваме редовно. 
    6. За любителите на йога и медитация – те са чудесен начин да подобрим емоционалната си стабилност, както и всяка програма за релаксация и успокояване на ума. 
    7. Да обърнем внимание на навиците си на хранене и на избора си на меню – нуждаем се от повече сложни въглехидрати. Те са добър източник на фибри и благодарение на тях ще поддържаме стабилни нивата на енергия през деня. Но освен това ще ни улеснят и да регулираме теглото си. Диетата, богата на пълнозърнести храни, варива, ядки и семена, ни помага да сме здрави и изпълнени с енергия.
    8. Да закусваме – идеята, че ако пропуснем закуската, ще намалим приетите за деня калории и в резултат ще редуцираме теглото си, носи повече вреди отколкото ползи. Здравословната закуска е важен фактор за регулирането на апетита през деня и всъщност помага за по-здравословен избор на храни за следващите ястия.
    9. Консумирането на храни с нисък гликемичен индекс, сложни въглехидрати и протеини в началото на деня ще даде на тялото всичко необходимо от гледна точка на енергията, ще задейства метаболизма. Ще можем да изгаряме повече калории през деня и ще дадем достатъчно хранителни вещества на мозъка, за да сме по-пълноценни в работата си. При консумация на храни с високо съдържание на въглехидрати, мазнини или захари, се чувстваме по-летаргични и сънливи. Колкото по-трудоемка работа поема храносмилателната система, толкова по-малко енергия остава за други процеси.
    10. За бърз приток на енергия – освен витамините – доставчици на енергия, тялото се нуждае и от минерали. Вариант за бързо презареждане на батериите е да използваме комбинация минерални соли: сутрин – Шуслерова сол №5 калиев фосфат, която подкрепя нервната система и психиката, стимулира мозъка при умствено, емоционално и психическо изтощение и носи прилив на сили и добро настроение за деня. На обяд - сол №3 железен фосфат, която подкрепя имунната система и подобрява кислородното насищане на тъканите. Вечер - сол №8 натриев хлорид, за да бъде тялото добре хидратирано. Шуслеровите терапевти препоръчват прием от по 3 таблетки от всяка сол, период от 4-6 седмици.

Източник: www.puls.bg