БГ Лекари

БГ Лекари

Психолог и съдебен експерт Слав Славов: Карл Юнг и проблемите в детското развитие

Карл Густав Юнг – швейцарски психиатър, психолог и създател на аналитичната психология – е една от най-влиятелните фигури в разбирането на човешката психика. Макар често свързван с теми като архетипи, колективно несъзнавано и индивидуация, Юнг също така обръща внимание на значението на ранните детски преживявания за формирането на личността.


Юнгианският поглед към детството

Юнг смята, че всяка личност се развива като резултат от взаимодействието между съзнателните преживявания и несъзнаваните процеси. Още от ранна възраст детето започва да изгражда психични образи (архетипи), които оформят начина, по който възприема света и себе си. Емоционалните преживявания в детството – особено травматични или нерешени – могат да останат активни в несъзнаваното и да влияят върху бъдещите отношения, избори и реакции.


Проблеми в детското развитие през призмата на Юнг

Юнг идентифицира няколко ключови аспекта, които могат да доведат до психологически проблеми в детството:
  1. Загуба на връзка с вътрешния свят – когато детето не е насърчавано да изразява себе си, неговата спонтанност и креативност могат да бъдат потиснати.
  2. Неразрешени конфликти в семейството – напрежение между родителите или емоционално пренебрежение водят до несигурност, страх и вина.
  3. Ранно изграждане на „персона“ – децата често приемат маски, за да отговорят на очакванията – което може да потисне автентичната им същност.


Терапия и помощ

За Юнг, терапията е процес на интеграция – обединяване на съзнателното и несъзнаваното. В работата с деца, юнгианските терапевти често използват игри, рисунки и приказки, които позволяват на детето да изрази своя вътрешен свят по един символичен и защитен начин.

 

 

Автор: Слав Славов - Психолог, психотерапевт, алтернативни практики, град София